Birliğin Adı
Madde 1-
Birliğin adı "Yarseli Sulama Birliği"dir. Birlik,
Kamu Tüzel Kişiliği’ne sahip olup, 6172 sayılı
Kanunda hüküm bulunmayan hallerde özel hukuk
hükümlerine tabidir. Birliğin merkezi Hatay ili
Antakya ilçesidir.
Birliğin Maksadı
Madde 2-
Birliğin maksadı; görev alanı içerisinde Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından inşa edilmiş veya
inşa edilmekte olan ya da inşa edilmesi planlanan
sulama tesislerini Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
tarafından yayımlanan yönetmelik, yönerge, talimat,
rehber vb. mevzuat çerçevesinde inşa maksatlarına
uygun şekilde kullanmak, işletmek, Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğünün onayını almak suretiyle
işlettirmek, bu tesislerin bakım, onarım ve yönetim
sorumluluğunu yürütmek, tesisi geliştirmeye yönelik
Çevresel Etki Değerlendirme kriterlerine haiz,
çevreyle uyumlu yeni projeler yapmak, yaptırmak veya
tesisi yenilemek suretiyle tarımsal sulama
faaliyetlerini yürütmek, sulama ve diğer tarımsal
faaliyetler hakkında öğretici ve eğitici çalışmalar
düzenlemek, düzenlenen çalışmalara katılmak, suyun
ve sulama tesislerinin etkin, verimli ve düzenli
kullanımını sağlayarak sulu tarımın gelişmesini ve
üretimin dengeli olarak artırılmasını sağlamaktır.
Birliğin Çalışma
Konuları
Madde 3-
Birliğin çalışma konuları şunlardır:
a) Görev alanı
içerisinde yer alan tesislerin işletme, bakım,
onarım, yönetim ve yenileme hizmetlerini Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan
yönetmelik, yönerge, talimat, rehber vb.
mevzuatta belirtilen usul ve esaslara uygun olarak
yapmak ve/veya Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü'nün
onayını almak suretiyle yaptırmak.
b) Sulama
suyunun ana, yedek ve tersiyer kanal/kanalet/hat
vasıtasıyla hizmet sahasının mansap noktasına kadar
akış güvenliği sağlanarak, randımanlı bir şekilde,
mevcut su potansiyeline göre gerçek ihtiyaçlar
nispetinde mücbir bir sebep olmadıkça talep edilen
zamanda iletilmesini, dağıtılmasını ve tüm birlik
üyelerine ulaştırılmasını sağlamak.
c) Devraldığı
tesisi Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün onayını
almak suretiyle geliştirmek, bu tesis ile ilgili
yeni projeler yapmak veya yaptırmak.
ç) Katılım
payını, su kullanım hizmet bedelini ve uygulanan
cezaları tahsil etmek.
d) Ortak
tesisler için Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nce
sarf olunan yıllık işletme ve bakım masraflarından
kendi payına düşen miktarı ödemek.
e) Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar
destek ve bilgi sistemlerini Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve rehberlerine uygun
kullanmak, sistemin gereği iş ve işlemleri zamanında
yapmak.
f) Sulama
tesisi ve birliğin faaliyetleriyle ilgili,Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü’nün talep ettiği her türlü
izleme ve değerlendirme çalışmasını yapmak, talep
edilen istatistiki verileri, toplamak,
değerlendirmek, raporlamak ve Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nce belirlenen takvime göre Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü ve/veya Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğü’ne sunmak.
g) Görev alanı
içerisinde su miktarına bağlı olarak ekilecek bitki
desenini Tarım ve Orman Bakanlığının ilgili
birimleri ile işbirliği yaparak planlamak.
ğ) Görev alanı
içerisinde öngörülen üretim hedeflerinin
gerçekleşmesine katkıda bulunmak üzere gerekli
tedbirleri almak.
h) Sulama ve
diğer tarımsal konularda faaliyet gösteren
kurumlarla işbirliği yaparak araştırma, geliştirme
ve eğitim çalışmalarında bulunmak.
ı) Amaç ve
görevleri ile ilgili konularda ulusal ve
uluslararası gelişmeleri takip etmek.
Birliğin Görev Alanı
Madde 4-Birliğin
görev alanı, devraldığı sulama tesisinin proje alanı
ile sınırlı olup; Yarseli Ünitesi: Hatay İli
Antakya İlçesi; Apaydın Mahallesi,
Avsuyu Mahallesi, Bohşin Mahallesi, Bozhöyük
Mahallesi, Demirköprü Mahallesi, Madenboyu
Mahallesi, Narlıca Mahallesi, Üzümdalı Mahallesi,
Hatay İli Altınözü İlçesi; Boynuyoğun Mahallesi,
Hacıpaşa Mahallesi, Kansu Mahallesi, Keskincik
Mahallesi, Kıyıgören Mahallesi, Mayadalı Mahallesi,
Sarıbük Mahallesi, Yarseli Mahallesi, Yolağzı
Mahallesi, Ziyaret Mahallesi, Samandağ Ünitesi:
Hatay İli Samandağ İlçesi; Atatürk Mahallesi,
Cemalgürsel Mahallesi, Cumhuriyet Mahallesi, Çiğdede
Mahallesi, Deniz Mahallesi, Hıdırbey Mahallesi,
Koyunoğlu Mahallesi, Kurtderesi Mahallesi, Kuşalanı
Mahallesi, Mağaracık Mahallesi, Mızraklı Mahallesi,
Sutaşı Mahallesi, Şükrükanatlı Mahallesi, Vakıflı
Mahallesi, Yeni Mahalle, Karamanlı Ünitesi:
Hatay İli Samandağ İlçesi; Çanakoluk Mahallesi,
Huzurlu Mahallesi, Tomruksuyu Mahallesi, Yayladağı
Ünitesi: Hatay İli Yayladağı İlçesi; Çamaltı
Mahallesi, Dutlubahçe Mahallesi, Güzelyurt
Mahallesi, Kurtuluş Mahallesi, Yalaz Mahallesi olmak
üzere toplam 41 adet yerleşim birimini
kapsamaktadır.
Madde 5-
(1) Yapılan denetimler neticesinde maksadına
ulaşamayacağı tespit edilen sulama birlikleri,
sulama tesisinden beklenen faydanın ve
sürdürülebilir işletme yönetiminin sağlanabilmesi
için, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün gerekli
görmesi halinde Bakan Onayı ile bu birliklerden
birinin tüzel kişiliği altında birleştirilebilir.
(2) Birliğin başka bir
birlikle birleştirilmesi, Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğünce uygun görülen başka sulama tesislerinin
de birliğe devredilmesi ve mevcut projenin
geliştirilmesiyle birlik görev alanı genişleyebilir.
(3) Birlik görev alanının
Bakan Olur’u ile değişmesini müteakip, Olur
tarihinden itibaren bir ay içerisinde görev alanına
dahil olan yerleşim yerlerinin 4. maddeye ilave
edilebilmesi için, maddede yapılması gereken
değişiklik, Birlik Başkanı tarafından Bakan Olur’una
sunulmak üzere DSİ Bölge Müdürüne teklif edilir.
Madde 6-
Birlik, devraldığı tesisin görev alanı dışına, su
kaynağı görev alanının sulama suyu ihtiyacını
karşılıyor ve artıyorsa, sulama sistemi ilave
alanlara verilecek su miktarını taşıyabilecek
kapasitede ise görev alanı dışında sulanmak istenen
sahada meyve bahçesi vb. sabit tesis kurulmaması,
tek yıllık bitki ekimi yapılması, sahanın ve
kullanılan su miktarının kontrolünün sağlanması
şartlarına bağlı olarak Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nün uygun görüşü alınmak kaydıyla bir yıl
süreli su kullanım sözleşmeleri ile su verebilir.
Birliğe Devredilen
Görev Ve Hizmetler
Madde 7-
(1) Birliğe devredilebilecek görev ve hizmetler,
3’üncü maddede yer alan çalışma konuları ve devir
sözleşmesinde belirtilen esaslar çerçevesinde
şunlardır:
a) “Genel
Sulama Planlaması” kapsamında, sulama
beyannamelerini toplamak, toplanan beyannamelere
göre sulanacak alan ile bitki desenini öngörmek ve
buna göre sulama sezonunda ihtiyaç duyulacak sulama
suyu miktarını tespit etmek, mevcut su potansiyeli
ile sulama suyu ihtiyacını karşılaştırarak sulama
planlamasını yapmak,
b) “Su
Dağıtımının Programlanması ve Uygulama" çalışmaları
kapsamında, su istek kartlarını toplamak, Genel
Sulama Planlamasının Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nce uygun görülmesini müteakip Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğü ile imza altına alınacak su
kullanım protokolünde görev alanına tahsis edilen
sulama suyu nispetine göre su dağıtım programını
hazırlamak ve bu programı suyun eşit, adil ve
güvenilir bir şekilde dağıtımını esas alarak
uygulamak, şebekeye alınan, kullanılan ve tahliye
edilen su miktarının sürdürülebilir bir şekilde
ölçülmesi ve yönetimini sağlamak,
c) Sulama
sezonu öncesinde kısıtlı sulamayı gerektirecek bir
durumun oluşması halinde, Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşünü alarak gerekli
tedbirleri almak ve yapılacak uygulamaları sulama
sezonu öncesinde su kullanıcılarına çeşitli iletişim
araçlarıyla ilan etmek,
ç) Su kullanım
protokolü ile sulamaya tahsis edilen sulama suyunun,
işletme ve bakım hizmeti verilen görev alanı içinde
veya dışında, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün
onayı dışında başka amaçlarla kullanılmasını
engellemek,
d) Sulama
tesisi ve mütemmim cüzlerinin, fonksiyonlarını
sürdürebilmeleri için “Bakım-Onarım Yönergesi”ne
göre muayene ve kontrolleri yaparak bakım ve onarım
ihtiyaçlarını belirlemek, bu ihtiyaçları program
dahilinde karşılamak, neticelerini takip ve kontrol
etmek,
e) Sulama
sezonu içinde ortaya çıkabilecek arızaları sulamayı
aksatmayacak ve su kullanıcılarını mağdur etmeyecek
sürede gidermek, onarım süreci, yedek parça ve
malzeme temini ile ilgili olağan dışı koşulların
oluşması durumunda Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nün onayı ile gerekli tedbirleri almak ve
su kullanıcılarını bilgilendirmek,
f) Devraldığı
sorumlulukları yerine getirebilmek için işletme,
bakım, onarım ve idari konularda görev yapmak üzere
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün onayı ile
“Sulama Tesisleri İşletme Talimatı”nda belirtilen
vasıf ve tecrübedeki personeli kapsayacak şekilde
birlik teşkilatını ve asgari sayı ve cinste araç, iş
makinası ve ekipman parkını oluşturarak işletme
düzenini kurmak ve sürdürülebilir bir şekilde
yönetimini sağlamak,
g) Görev alanı
içinde ve yıllık su sözleşmeleri ile görev alanı
dışında sulanan sahaların ve sulanan alandaki bitki
deseninin tespiti için gerekli mesaha çalışmalarını
yapmak,
ğ) Su
kullanıcılarına suyun ulaştırılması, birliğin tüzel
kişilik kazanmasından önce görev alanı içinde
açılmış olan yeraltı suyu kuyuları ile yapılanlar da
dâhil olmak üzere sulamadan dönen fazla suyun
uzaklaştırılması, birliğin sorumluluğundaki sulama
tesisinin mütemmim cüzü olan servis yolları için
birlikçe yapılan yönetim, bakım ve onarım, yatırım
geri ödeme, finansman, personel, mal ve hizmet alım
ve enerji kullanım giderleri gibi her türlü gideri
karşılayacak şekilde ve sulama birliklerince su
kullanım hizmet bedellerinin belirlenmesinde asgari
değer olarak alınan ve Bakan tarafından onaylanan
tarifeyi esas alarak su kullanım hizmet bedelini
belirlemek, belirlenen bu bedelin tahakkuk ve
tahsilatına dair iş ve işlemleri gerçekleştirmek,
h) İhtiyaç
halinde Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün uygun
görüşüyle, “İşletme, Bakım ve Yönetim Sorumluluğu
Devredilen Sulama Tesislerinde Yenileme Projelerinin
Uygulama ve Denetimi Yönergesi”ndeki usul ve esaslar
uyarınca mevcut tesislerin yenileme ya da
modernizasyonu ile yeni sulama tesisi inşaatına
yönelik çalışmalar yapmak,
ı) Görev alanı
içinde sulama tesisleri ve tamamlayıcı tesisler ile
kamulaştırılarak Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
adına tescil edilen ve Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün tasarrufunda bulunan taşınmazlarda
karşılaşılan müdahale ve kirlenmeleri, ilgili
mevzuat ve “Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
Tesislerinde Görülen Müdahale ve Kirlenmeler ile
Bunların Önlenmesine Dair Rehber” çerçevesinde
izleyerek, muhtemel gelişme ve tespitleri zamanında
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğüne bildirmek,
i) Görev alanı
içindeki sulama tesisi ve mütemmim cüzlerinin
güvenliğini ve korumasını sağlamak,
j) Her türlü
kaza, boğulma vb. hususlar ile meslek hastalıkları
ve iş güvenliği konusunda gerekli sağlık ve koruyucu
güvenlik tedbirlerini 6331 Sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu ve ilgili diğer mevzuata uygun
olarak almak,
k) Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü’nün talep ettiği her türlü
izleme ve değerlendirme çalışmasını yapmak, talep
edilen istatistiki verileri toplamak,
değerlendirmek, raporlamak ve Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nce belirlenen takvime göre Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü ve/veya Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğü’ne sunmak,
l) Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar
destek ve bilgi sistemlerini Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve rehberlerine uygun
kullanmak, sistemin gereği iş ve işlemleri zamanında
yapmak.
(2) Birlik
adına yapılan her türlü sözleşme ve taahhütten
birlik tüzel kişiliği sorumludur.
Birlik Üyeliği
Madde 8-(1)Birlik
görev alanı içerisinde tapuda kayıtlı arazi sahibi
olmak veya arazi kiralamak suretiyle tarımsal
üretimde bulunan her su kullanıcısı gerçek ve tüzel
kişi, tesisten faydalanabilmek için o birliğe üye
olmak zorundadır.
(2) Aynı arazi üzerinde
miras ortaklığı, paylı mülkiyet vb. sebeplerle
birden fazla malikin bulunması halinde su
kullanıcısı gerçek ya da tüzel kişilerin birliğe
üyeliğinde diğer ortak ve/veya pay sahiplerinin
muvafakatı istenir.
Madde 9-
(1) Birlik üyeliğine kayıt işlemlerini birlik
başkanlığı yapar. Kayıt sırasında, her su
kullanıcısı Sulama Tesisinden Faydalanma
Sözleşmesini imzalamak zorunda olup, her su
kullanıcısına bir üyelik numarası verilerek,
aynı numara ile Noter tasdikli üye kayıt defterine
işlenir. Aynı arazi için hem mülk sahibi hem
kiracı aynı anda birliğe üye olamaz.
(2) Birlik Başkanlığı,
6172 Sayılı Kanun’da değişiklikler yapan 7139 Sayılı
Kanundaki düzenlemelerden önce üyelik kaydı yapılmış
olan su kullanıcıları ile Sulama Tesisinden
Faydalanma Sözleşmesini imzalayarak sulama sezonu
öncesinde üyelik kaydı işlemlerini tamamlayacaktır.
(3) Birlik Başkanlığı,
ilk üyelik kaydı sırasında su kullanıcılarından
birlik görev alanındaki tapuda adına kayıtlı veya
kiralayarak sulama yaptığı/yapacağı arazisinin her
bir dekarı için bir defaya mahsus olmak üzere Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından her yıl
belirlenen katılım payını tahsil eder. Katılım
payları tahsil edilen su kullanıcılarına üye
kimliği, imzalı ve kaşeli para makbuzu verilir.
Katılım payının tahsilinde aşağıdaki hususlar
gözetilir:
a) Su
kullanıcısı tarafından üyelik kaydının yapıldığı
yıldan sonra yeni bir arazi edinilmesi ve/veya başka
bir arazinin kiralanması halinde yeni mülk edinilen
veya kiralanan arazi için daha önceden katılım payı
ödenmemişse, arazinin her bir dekarı için ilave
katılım payı alınır.
b) Katılım payı
ödenmiş arazinin miras ya da satış yoluyla el
değiştirmesi durumunda arazinin yeni mülk sahibinin
su kullanıcısı vasfı sebebiyle birliğe yeni üyeliği
durumunda tekrar katılım payı alınmaz, yeni üyenin
Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalaması
suretiyle üyelik işlemi tamamlanır.
c) Daha önce
tapuda adına kayıtlı arazisi olan su kullanıcısı
katılım payını ödeyerek birliğe üye olmuş ise
arazisini kiraya vermesi halinde birliğe üyelik sona
erer. Kiracısı, Sulama Tesisinden Faydalanma
Sözleşmesini imzalamak suretiyle söz konusu arazi
için katılım payı ödemeden üyelik işlemini tamamlar.
ç) Arazi sahibi
birliğe daha önce üye olmamış ise kiracısı katılım
payı ödemek ve Sulama Tesisinden Faydalanma
Sözleşmesini imzalamak zorundadır. Ancak, kira
sözleşmesinin sona ermesi halinde kiracının üyeliği
sona erer ve katılım payı iade edilmez. Aynı su
kullanıcısı tarafından başka bir arazinin
kiralanması halinde ise arazi sahibi tarafından
ödenmemiş olması kaydıyla yeni kiralanan arazinin
her bir dekarı için katılım payı ödenir.
Madde 10-
Birliğin tüzel kişiliği altında başka birlikler
birleştirildiğinde, birleştirme öncesi birliğe üye
olan su kullanıcılarının birlik üyelikleri,
birleşmeden sonra da Sulama Tesisinden Faydalanma
Sözleşmesi'nin imzalanması ile devam eder. Bu
durumdaki sulama yaptıkları ve/veya yapacakları
araziler için daha önce katılım payı ödememiş olduğu
tespit edilen üyelerden katılım payı tahsil edilir.
Madde 11-Su
kullanıcısı olma vasfını kaybedenlerin üyelikleri bu
vasfı kaybettikleri tarih itibarıyla Birlik
Başkanlığınca tüm borç ve ödemelerinin tamamı tahsil
edilerek resen sonlandırılır. Üyeliğin sona
erdirilmesini müteakip Sulama Tesisinden Faydalanma
Sözleşmesi geçerliliğini yitirir. Üyeliğin sona
ermesi durumunda katılım payı iade edilmez.
Madde 12-Birlik
üyelerinin hakları şunlardır:
(1) Sulama Tesisinden
Faydalanma Sözleşmesini imzalamak ve sözleşmedeki
yer alan yükümlülükleri yerine getirmek şartıyla,
birlik görev alanı dahilindeki sulama tesisinin
sağladığı hizmetten faydalanmak.
(2) Birlik başkanlığından
birlik faaliyetleri ile ilgili bilgi istemek.
(3) Su kullanım hizmet
bedeli tahakkukuna esas mesaha ve tahakkuk
cetvellerine ilan edilerek askıya çıkarıldığı
süreler içinde birlik başkanlığına yazılı olarak
itiraz edebilmek.
Madde 13-Birlik
üyelerinin yükümlülükleri şunlardır:
(1) Sulama Tesisinden
Faydalanma Sözleşmesini imzalamak ve sözleşmedeki
yer alan aşağıdaki yükümlülükleri yerine getirmek:
a) Her yıl 15
Mart’a kadar sulama beyannamesini doldurup, sulama
beyannamesi ile birlikte sulama yapılacak parselin;
mal sahibi ise tapusunun bir örneğini ilk seferde,
kiracı ise; mal sahibi veya kanuni temsilcisi ile
kiralayan arasında akdedilen kira sözleşmesinin bir
örneğini, mal sahibi ve kiracının kimlik
fotokopilerini birliğin sorumlu birimine vermek.
b) Sulayacağı
parselleri ve ekim alanlarını tapu kayıtlarına uygun
ve eksiksiz beyan etmek.
c) Vermiş
olduğu beyanlarda bir değişiklik olması durumunda,
söz konusu değişikliği sulama sezonu başlamadan
önce, beyannameyi verdiği birime bildirmek.
ç) Her su
talebinde ayrı ayrı olmak üzere, sulayacağı parsel,
sulanacak bitki çeşidi, su istenilen gün, sulanacak
parselin büyüklüğü, su alınacak kanal/boru hattı,
priz, hidrant bilgilerini kapsayan Su İstek Kartını
doldurmak ve uygulamadan önce, birlik görevlilerine,
daha önceden duyurulacak zamanda iletmek.
d) Sulama
sezonu içinde yapılacak olan su dağıtım
programlarına ve Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nün veya Birliğin mücbir sebeplerle
yapacağı kısıtlama ve su kesintisine uymak.
e) Kapalı
sulama şebekelerinde sulama tesisinden
faydalanabilmesi için, hidrant (su alma yapısı)
çıkışından itibaren hizmet alan parsellere (tarla
başına) suyu ileten parsel ortak iletim hattının
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından tesis
edildiği durumda; tarla başındaki vanalı çıkıştan
sonra sulama tesisinin gerektirdiği tarla içi sulama
sistemlerini (laterallar, yağmurlama elemanları vb.)
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun gördüğü
proje çerçevesinde tesis etmek veya ettirmek; parsel
ortak iletim hattının tesis edilmediği durumda ise
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün belirlediği
hidranttaki çoklu su alma ağzından itibaren parsel
iletim hattı ve sulama tesisinin gerektirdiği tarla
içi sulama sistemlerini (laterallar, yağmurlama
elemanları vb.) Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün
uygun gördüğü proje çerçevesinde tesis etmek veya
ettirmek.
f) Suyun
tasarruflu ve etkin kullanımını temin etmek
maksadıyla, tarla başındaki vanalı çıkışa/çoklu su
alma ağzından sonra kendi tarlasına giden boru
hattın başına birliğin uygun gördüğü sulama vanası
ve sayacını takmak veya taktırmak.
g) Sulanan
parseldeki bitkinin sulama suyu ihtiyacından daha
fazla su kullanmamak.
ğ) Birlik
tarafından su yetersizliğine bağlı olarak yapılan
ekim planlamasına uymak ve münavebe programlarına
katılmak.
h) Faydalandığı
sulama tesisinin işletme, bakım ve onarım ile diğer
yönetim giderlerinin karşılığı olarak kendisine
tahakkuk ettirilen su kullanım hizmet bedelini
kendisine bildirilen/ilan edilen ödeme dönemlerinde
ödemek.
ı) Arazisi
üzerinde yer alan sulama tesisini korumak, kişisel
kusurlarından dolayı meydana gelen zararları
gidermek, aksi takdirde bu zararları gidermek için
birliğin yapacağı her türlü harcamayı birliğe
ödemek.
i) Birliğin
sorumluluğunda olan tesisler ile kullanılan her
türlü ekipman ve teçhizata zarar vermemek, zarar
verilmesi durumunda bu zararı tazmin etmek.
j) Birliğin
çalışma konuları ile ilgili olarak istediği her
türlü bilgiyi zamanında ve eksiksiz olarak vermek.
k) Birliğin
sorumluluğunda olan tesisler üzerinde yapılan
işletme, bakım ve onarım çalışmaları için Birlik
görevlilerine ve tarla içi sulama sisteminin tesisi
için komşu parsellerdeki çiftçilere geçiş ve
arazisine giriş izni vermek.
(2) Birlik Ana
Statüsü’ne aykırı davranmamak.
Birlik Başkanlığı ile
Başkanın Görev ve Yetkileri
Madde 14-
(1) Başkanlık, başkan ve başkanlık
hizmetlerini yürütecek diğer personelden oluşur.
(2) Başkan, Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü’nün teklifi üzerine Bakan
tarafından kamu personeli arasından dört yıla kadar
görevlendirilir. Süresi sona eren Başkanın yeniden
görevlendirilmesi mümkündür.
(3) 7139 Sayılı Kanunun
yürürlüğe girmesinden itibaren en geç altı ay içinde
birlik başkanlarının görevlendirmesi yapılır. Bu
görevlendirmeler yapılıncaya kadar, mevcut birlik
başkanlarının görevleri mevcut mali haklarıyla devam
eder.
(4) Başkanın görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Kanun,
birlik ana statüsü ve ilgili mevzuatla verilen
görevleri yapmak, yetkileri kullanmak, Birliği
temsil etmek ve yönetmek,
b) Birliğe üye
kaydını yapmak ve yeni üyeler ile daha önceden üye
olan su kullanıcılarına Sulama Tesisinden Faydalanma
Sözleşmesini imzalatmak,
c) Sulama
tesisinden beklenen faydaya ve öngörülen işletme
hedeflerine ulaşmayı sağlayabilmek için “Devir
Sözleşmesi”, “Sulama Tesisleri İşletme Talimatı”,
“Planlı Su Dağıtım Rehberi”, “Bakım Onarım
Yönergesi”, “Sulama Sistemlerinde Yabancı Otlarla
Savaşım Yönergesi” ve “Tesislere Özel Hazırlanmış
Kullanma Talimatları”na göre işletme düzenini
kurmak, bunun için Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nün iznini ve onayını aldıktan sonra
gerekli araç, iş makinesi ve ekipmanı temin etmek ve
birlik ana statüsünde belirtilen vasıflarda yeterli
sayıda personeli istihdam ederek birlik teşkilatını
oluşturmak,
ç) Sulama
suyunun akış güvenliğini sağlayarak görev alanının
mansap noktasına kadar randımanlı bir şekilde,
ihtiyaç duyulan miktarda ve talep edilen zamanda
iletilmesini, dağıtılmasını ve su kullanıcısına
ulaştırılmasını sağlamak,
d) Birlik
teşkilatı ile sulama sezonu öncesi, sırasında ve
sonunda olmak üzere gerekli kontrolleri sürekli
yaparak tesisin çalışır halde olmasını sağlamak,
e) Tesisteki
terfi merkezlerinin çalışma süresini, zamanını,
verimliliğini dikkate alarak ekonomik kullanımını
sağlamak,
f) Her yıl,
sulama sezonu öncesinde en geç 15 Mart tarihine
kadar görev alanındaki birlik üyelerinin tamamından
“Sulama Beyannameleri”ni toplamak ve bu
beyannamelere göre en geç Nisan ayının 1’inci
haftasına kadar Genel Sulama Planlamasını
hazırlayarak Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğünün
onayını almak ve onayı müteakiben Genel Sulama
Planlamasında sulama sezonu için öngörülen sulama
suyu ihtiyacının, su kaynağının durumu ile
karşılaştırılması sonucunda, kaynaktan sulamaya
tahsis edilecek su miktarının belirlendiği su
kullanım protokolünü imzalamak,
g) Devraldığı
tesisin görev alanı dışına, su kaynağı görev
alanının sulama suyu ihtiyacını karşılıyor ve
artıyorsa, sulama sistemi ilave alanlara verilecek
su miktarını taşıyabilecek kapasitede ise görev
alanı dışında sulanmak istenen sahada meyve bahçesi
vb. sabit tesis kurulmaması, tek yıllık bitki ekimi
yapılması, sahanın ve kullanılan su miktarının
kontrolünün sağlanması şartlarına bağlı olarak
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşü
alınmak kaydıyla bir yıl süreli su kullanım
sözleşmeleri ile su verebilmek,
ğ) Sulama
sezonu öncesinde kısıtlı sulamayı gerektirecek bir
durumun oluşması halinde, Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nün uygun görüşü ile gerekli tedbirleri
almak ve yapılacak uygulamaları sulama sezonu
öncesinde su kullanıcılarına çeşitli iletişim
araçlarıyla ilan etmek,
h) Su kullanım
protokolü ile sulamaya tahsis edilen sulama suyunun
işletme ve bakım hizmeti verilen görev alanı içinde
veya dışında başka amaçlarla kullanılmasını
engellemek,
ı) Görev alanı
içerisinde kalan tüm su kullanıcılarından su istek
kartlarını toplayarak su kullanım protokolünde görev
alanına tahsis edilen sulama suyu nispetinde ve
“Planlı Su Dağıtım Rehberi” uyarınca su dağıtım
programını hazırlamak, çiftçilere duyurulmasını
sağlamak,
i) Su dağıtım
programını, suyun eşit, adil ve güvenilir bir
şekilde dağıtımını esas alarak ve şebekeye alınan,
tahliye edilen ve sulama sahasında fiilen kullanılan
su miktarının ölçülmesini sağlayarak uygulamak,
ölçüm verilerinin takip edilmesini sağlamak,
j) Sulama
tesisi ve mütemmim cüzlerinin fonksiyonlarını
sürdürebilmeleri için “Bakım Onarım Yönergesi” ne
göre bakım ve onarım gereksinimlerini belirlemek ve
program dahilinde karşılamak,
k) Sulama
sezonu içinde sulamayı aksatacak şekilde ortaya
çıkabilecek arızaların birlik imkanları ile
giderilmesi durumunda en fazla 3 iş günü içerisinde,
doğrudan temin veya ihale yoluyla, mal veya hizmet
alımını gerektirmesi durumunda ise 4734 Sayılı Kamu
İhale Kanunu’nda öngörülen asgari sürelerde
giderilmesini sağlamak, onarım süreci, yedek parça
ve malzemenin temini ile ilgili olağan dışı
koşulların oluşması durumunda Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğüne bilgi vererek, Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğünün takip ve kontrolünde arızanın
giderilmesini sağlamak,
l) Birliğin
uygulayacağı yıllık su kullanım hizmet bedellerini,
sulama birliklerince su kullanım hizmet bedellerinin
belirlenmesinde asgari değer olarak alınan ve Bakan
tarafından onaylanan tarifeyi esas alarak belirlemek
ve onay için Devlet Su İşleri Bölge Müdürüne sunmak,
m) Bütçe
teklifini ve çalışma programını Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğü'ne sunmak, bütçeyi uygulamak ve
kesin hesabını yapmak,
n) İhtiyaç
halinde Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün uygun
görüşüyle, İşletme, Bakım ve Yönetim Sorumluluğu
Devredilen Sulama Tesislerinde Yenileme Projelerinin
Uygulama ve Denetimi Yönergesi”ndeki usul ve esaslar
uyarınca mevcut tesislerin,yenileme ya da
modernizasyonu ile yeni sulama tesisi inşaatına
yönelik çalışmalar yapmak,
o) Birlik bütçesinin tahsilat ve ödemeleri ile
harcama kalemleri arasında aktarma yapmak, diğer
işletme ve personel giderleri payından ihtiyaç
duyulması halinde Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün
onayı ile bakım, onarım, yenileme ve genişletme
işlerinde kullanmak, her hangi bir sebeple görevinin
başında bulunmadığı durumlarda bu yetkilerini
Başkanvekiline devretmek.
ö) Katılım paylarını, su kullanım hizmet
bedeli ve para cezalarını tahsil etmek, birliğin
alacaklarının takibini zamanında yapmak, vadesi
geçmiş alacakların genel hükümlere göre tahsil
edilmesi için borçlara ait icra işlemlerini genel
hükümlere göre gerekli işlemleri başlatmak.
p) (ö) bendine göre tahsil edilen tutarların,
cazibeli sulama tesislerini devralan birliklerde en
az % 30’unu, terfili sulama tesislerini devralan
birliklerde en az % 15’ini, yatırım geri ödemeleri
ile bakım ve onarım işlerinde kullanmak; devralınan
sulama tesisinin bir bölümünün cazibeli, bir
bölümünün pompajlı olması durumunda, cazibeli ve
pompajlı alanı göz önüne alarak yatırım geri
ödemeleri ile bakım ve onarım payını % 15 ila % 30
arasında belirleyip uygulamak.
r) Tamamen ya da kısmen terfili sulama
tesislerini devralan birliklerde, (p) bendinde
belirtilen paylar dışında kalmak ve bir önceki yıl
sulamada kullanılan toplam enerji bedelinden aşağı
olmamak kaydıyla, bütçede uygulama yılı içinde
kullanılacak enerji bedelinin ödenmesini sağlayacak
ödeneği tefrik etmek.
s) Birlik adına yapılacak sözleşme esaslarını
tespit etmek, satın alma, işletme, bakım ve onarım
hizmetleri ve yeni tesis ya da yenileme çalışmaları
ile diğer işlerin bir komisyon marifetiyle ihaleyle
üçüncü kişilere yaptırılmasına, Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü’nün onayıyla borç kullanımına karar
vermek,
ş) Mal ve hizmet alımları ile yapım işleri
ihalelerini 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında
gerçekleştirmek,
t)Birliğin taşınır ve taşınmaz varlığını
yönetmek,
u) Herhangi bir sebeple görevinin başında
bulunmadığı durumlarda Devlet Su İşleri Bölge
Müdürü’nün Onayı ile birlik teşkilatından en az
lisans düzeyinde eğitime sahip personele öncelik
tanıyarak bir personeli başkan vekili olarak tayin
etmek,
ü) Bakanlık, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
veya Maliye Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen
denetimler neticesinde düzenlenecek raporlardaki
bulgulara göre iyileştirme ve geliştirmeyi
sağlayacak eylem planını hazırlayarak Devlet Su
İşleri Bölge Müdürünün onayına sunmak, onayı
müteakiben plandaki takvime göre uygulamak,
v) Görev alanı içinde sulama tesisleri ve
tamamlayıcı tesisler ile kamulaştırılarak Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü adına tescil edilen ve Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü tasarrufunda bulunan
taşınmazlarda karşılaşılan müdahale ve kirlenmeleri,
ilgili mevzuat ve “DSİ Tesislerinde Görülen Müdahale
ve Kirlenmeler ile Bunların Önlenmesine Dair Rehber”
çerçevesinde izleyerek, muhtemel gelişme ve
tespitleri zamanında Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’ne bildirmek,
y) Görev alanı içindeki sulama tesisi ve
mütemmim cüzlerinin güvenliğini ve korumasını
sağlamak,
z) Her türlü kaza, boğulma vb. hususlar ile
meslek hastalıkları ve iş güvenliği konusunda
gerekli sağlık ve koruyucu güvenlik tedbirlerini
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili
diğer mevzuata uygun olarak almak,
aa) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talep
ettiği her türlü izleme ve değerlendirme çalışmasını
yapmak, talep edilen istatistiki verileri toplamak,
değerlendirmek, raporlamak ve Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nce belirlenen takvime göre Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü ve/veya Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğü’ne sunmak,
ab) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi
sistemlerini Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün
talimat, yönerge ve rehberlerine uygun kullanmak,
sistemin gereği iş ve işlemleri zamanında yapmak,
(5) Başkan vekili başkanın bulunmadığı
raporlu, izinli veya zorunlu olarak görev mahalli
dışında bulunduğu durumlarda görev yapar.
(6) Birlik Başkanlığının boşalması;
(a) Ölüm, istifa ve görevini
sürdürmesine engel bir hastalık durumunun yetkili
sağlık kuruluşu raporuyla belgelenmesi,
(b) Kamu hizmetlerinden kısıtlanması veya
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa
bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya
daha fazla süreyle ya da Devletin güvenliğine karşı
suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine
karşı suçlar, zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma,
hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin
ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerini aklama, kaçakçılık, vergi
kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından hapis
cezasına mahkûm olması,
(c) Kamu görevlisi vasfının sona ermesi,
hallerinden birinin meydana gelmesi durumunda
Birlik Başkanısıfatı kendiliğinden sona erer. Bu
şekilde Birlik Başkanı sıfatı kendiliğinden sona
erenler bir kez daha Birlik Başkanı olarak
görevlendirilmezler.
(ç) Birlik Başkanının, birliği uygun şekilde
yönetmemesi veya Kanun ile Birlik Ana Statüsündeki
yükümlülüklerini yerine getirmeyerek başarısızlığına
istinaden, Bakan tarafından doğrudan veya
Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğüne uygun görüşle birlikte teklifi
durumunda Genel Müdürlük Makamının uygun görüşü ile
Bakan onayını müteakip mali ve cezai sorumlulukları
devam etmekle birlikte Birlik Başkanlığı görevine
son verilebilir. Bu şekilde görevine son verilen
birlik başkanları bir kez daha Birlik Başkanı olarak
görevlendirilmez.
(d) Kamu görevlisi Birlik Başkanı; başkanlık
sıfatının kendiliğinden sona ermesi veya birlik
başkanlığı görevine son verilmesi halinde, kamu
görevlisi olarak çalışmasına engel bir durum
olmadığı takdirde aylıklı izinli sayıldığı
kurumundaki görevine geri döner.
(e) Birlik Başkanının; başkanlık sıfatının
kendiliğinden sona ermesi veya görevine son
verilmesi halinde, DSİ Genel Müdürlüğünün teklifi ve
Bakan onayı ile kamu personeli arasından dört yıla
kadar yeni başkan görevlendirilir.
(f) Herhangi bir sebeple birlik başkanlığı
görevinden ayrılması gereken Birlik Başkanı, yeni
görevlendirilen Birlik Başkanı’na devir teslim
yapmadan görevinden ayrılamaz. Hastalık, ölüm ve
tutuklanma gibi sebeplerden dolayı veya devir
teslimden kaçınma hallerinde, görevden ayrılan
başkanın yerine gelen Birlik Başkanı’nın
başkanlığında Birlik Müdürü ve Birlik Saymanından
oluşacak bir komisyon eliyle devir vermeyen veya
veremeyen Birlik Başkanı varmış gibi ayrıntılı devir
cetveli düzenlenerek devir işlemi tamamlanır.
Huzur Hakkı Ve İzin
Hakkı
Madde 15-(1) Birliğe,
Bakan tarafından kamu personeli arasından
görevlendirilen Başkanlar, görevlendirme süresince
kurumundan aylıklı izinli sayılır ve kadrosuna bağlı
olarak ödenen her türlü aylık, mali ve sosyal
haklarının kurumu tarafından ödenmesine devam
olunur. Bu şekilde görevlendirilenlere, damga
vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi
tutulmaksızın, sulama birliği hizmet alanı 1.000
hektara kadar olanlar için 10.000 gösterge
rakamının, 1.000 hektar dahil 10.000 hektara kadar
olanlar için 15.000 gösterge rakamının ve 10.000
hektar ve fazla olanlar için 20.000 gösterge
rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu
bulunacak tutarda, her ay huzur hakkı ödenir. Birden
fazla birlikte görevlendirilen Başkana huzur hakkı
ödenirken toplam görev alanı esas alınır, her
birlik,görev alanı oranında Birlik Başkanına huzur
hakkı öder. Huzur hakkı ödemeleri aylık olarak ve
görev tamamlanınca yapılır.
(2) Birlik Başkanına ödenecek huzur hakkı
31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında zorunlu
sigortalılık ilişkisi kurulmasını gerektirmez ve
bunlara ödenen huzur hakkı tutarları prime esas
kazanca dâhil edilmez.
(3) Birlik başkanına fiilen birlik görev alanı
içerisinde gezici görev yaptıkları günler için,
almakta oldukları aylık / kadro derecelerine göre,
6245 Sayılı Harcırah Kanun’unun hükümlerine göre
müstahak oldukları yurt içi gündeliklerinin üçte
biri, günlük Seyyar Görev tazminatı olarak Birlik
bütçesinden ödenir.
(4) Birlik başkanı görevi gereği görev alanını
terk edeceği durumların öncesinde DSİ Bölge Müdürüne
bilgi verir.
(5) Birlik Başkanı yıllık izinlerini ilgili
Bölge Müdürü’nün onayı ile kullanabilir.
(6) Birlik Başkanı hastalığı süresince,
hastalığın resmi sağlık kuruluşlarınca belgelenmesi
durumunda Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğüne bilgi
verilmesi şartıyla mazeretli olarak izinli sayılır.
(7) Birlik Başkanının üç ay veya daha
fazla süreyle iş başına gelemeyeceğinin belgelenmesi
halinde takip eden aydan itibaren başlamak kaydıyla
Başkana ödenecek olan huzur hakkı başkan vekiline
ödenir. Aynı anda hem başkana hem başkan vekiline
huzur hakkı ödenemez.
Birlik Teşkilâtı
Madde 16-(1)
Birlik teşkilâtı; Birlik Müdürü, İşletme ve Bakım
Birimi ile İdari ve Malî İşler Biriminden oluşur.
Birlik Başkanı, Kanun, Birlik Ana Statüsü, Devir
sözleşmesi ile “Sulama Tesisleri İşletme Talimatı”
ve “Bakım Onarım Yönergesi” nin belirlediği esaslar
dahilinde birliğe devredilen yükümlülüklerin yerine
getirilebilmesi için, 6172 Sayılı Kanun ve Çerçeve
Ana Statüde yer alan sınır ve şartlar dahilinde,
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğünün uygun görüşünü
alarak birlik teşkilatını oluşturmak zorundadır.
(a) Birlik Müdürü:
Birliğin sorumluluğundaki sulama tesislerinin teknik
gereklilikler ve çiftçi talepleri göz önüne alınarak
rasyonel bir şekilde işletilmesini, İşletme ve
Bakım, İdari ve Malî İşler birimlerinin çalışma
programlarının hazırlanmasını, birimler arasındaki
koordinasyonu ve Birlik Başkanın bir yönerge ile
devredeceği diğer işlerin yapılmasını sağlar. Birlik
müdürünün sulama planlaması ve işletmeciliği, bitki
su tüketimi, sulama tesislerinin bakım onarım
hizmetleri konusunda temel eğitimin verildiği
fakülte veya yüksekokul mezunu olması zorunludur.
(b) İşletme ve Bakım
Birimi: Birliğin işletme, bakım, onarım ve
yönetiminden sorumlu olduğu sulama tesislerinin en
verimli ve sürdürülebilir şekilde hizmet vermesini
sağlamak üzere işletme, bakım, onarım, makine,
teçhizat konularında görev yapmak üzere “Sulama
Tesisleri İşletme Talimatı” uyarınca istihdam
edilmiş yeterli sayıda personelden oluşur. Bu birim
tesisin özelliklerine göre “Sulama Tesisleri İşletme
Talimatı”na uygun, yeterli sayıda ve vasıfta
mühendis, işletme teknisyeni, su dağıtım teknisyeni,
inşaat teknisyeni, elektrik ve makine teknisyeni,
bekçi ve/veya koruma görevlisi, operatör,
şoför, CTP/HDPE ustası, kaynak ustası, amele gibi
pozisyonlardaki personeli kapsar.
(c) İdari ve Malî
İşler Birimi: Birliğin kendi içinde ve diğer
kişi ve kuruluşlarla ilişkilerini sağlayacak
yazışmaların, arşivleme … vb. hizmetlerin
yapılmasını, birliğin gelir ve giderlerine yönelik
evrakın düzenlenmesini, tahakkuk, tahsilât ve
ödemelerin yapılması, birlik personelinin özlük
hakları ile ilgili işlemlerin yapılmasını sağlar. Bu
birim, bir saymanın yanısıra, tahsildar, veznedar,
mutemet, büro ve yazı işleri görevlisi ve hizmetli
pozisyonlardaki yeterli sayıda ve vasıfta personeli
kapsar. İdari ve malî işler biriminden birlik
saymanı sorumlu olup, saymanın ekonomi ve/veya
muhasebe alanında eğitim almış olması zorunludur.
ç) Birlik birleştirme
işlemine tabi olduğunda birleşmeye dahil edilen
sulama birliklerinin birlik müdürleri ve
saymanlarının içinden hangisinin birlik müdürü ve
sayman olacağına Birlik Başkanı tarafından karar
verilir.
Birlik Personelinin İstihdamı
Madde 17-
(1) Birlik, 6172 Sayılı Kanunda değişiklik
yapan 7139 Kanunun yürürlüğe girdiği tarih
itibariyle mevcut daimi personel sayısını aşacak
şekilde daimi personel istihdam edemez. Bu sınır
içerisinde daimi personel ile ihtiyacı karşılayacak
şekilde geçici personel istihdamı, Devlet Su İşleri
Bölge Müdürünün izni ve onayına bağlı olarak Birlik
Başkanı tarafından gerçekleştirilir.
(2) 7139 sayılı Kanun
yürürlüğe girdiği tarih itibariyle hiç daimi
personeli bulunmayan birlikler öncelikle birlik
müdürü ve saymanı olacak şekilde Devlet Su İşleri
Bölge Müdürünün izni ve onayı ile belirlenecek
sayıda daimi personel istihdam edebilir.
(3) Birlik görev alanının
mevut görev alanı dahilindeki sulama projelerinin
geliştirilmesi veya yeni işletmeye açılan bir sulama
tesisi sulama sahasının dahil edilmesiyle
genişlemesi durumunda, birlik başkanı tarafından
Bölge Müdürünün izni ve Onay’ı ile Birliğin bütçe
imkanları gözetilerek belirlenecek sayıda ve vasıfta
daimi veya geçici personel istihdam edilebilir.
(4) Birlikte istihdam
edilecek personele, 4857 sayılı İş Kanunu hükümleri
uygulanır. İşe alınmaları, özlük ve sosyal hakları
aynı mevzuata tabidir.
(5) Birlik müdürü ve
saymanının iş akitlerinin sona erdirilebilmesi ve
bulundukları görev/pozisyonlarının
değiştirilebilmesi için Devlet Su İşleri Bölge
Müdürünün uygun görüşünün alınması gerekir.
(6) Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü, Birlik Başkanından, yapılan denetimler
sonucu denetim raporu ile görevlerini 6172 sayılı
Kanun ve diğer mevzuat gereği gibi yapmadıkları veya
kusurlu oldukları tespit edilen birlik müdürü ve
birlik saymanının görevlerine son verilmesini
isteyebilir. İş Kanunu hükümlerine göre özlük
haklarıyla ilgili her türlü sorumluluk birlik
tarafından yerine getirilir.
(7) 6172 sayılı Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulmuş olan
birliklerde sözleşmeli personel statüsünde
çalışanlar, mevcut statüleri ile istihdam edilmeye
devam olunur. Birlikler, 6172 Sayılı Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren mevcut statüleri
devam edenler dışında yeni sözleşmeli personel
istihdam edemezler.
(8) Birlikler, 10/2/1954
tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine
tabidir.
Birliğin
Gelirleri
Madde 18-
(1) Birliğin gelirleri şunlardır:
a) Katılım
payı,
b) Su kullanım
hizmet bedeli,
c) Her türlü
yardım ve bağışlar,
ç) İdari para
cezaları,
d) Alım, satım,
kira, faiz ve benzerlerinden doğan gelirler,
e) Diğer
gelirler.
(2) Herhangi bir gerçek
veya tüzel kişi, birlik hizmetinin karşılığı olarak
veya birlik hizmetleri ile ilişkilendirerek bağış ve
yardım toplayamaz, benzeri adlar altında tahsilat
yapamaz.
Birlik Gelirlerinin
Takip Ve Tahsili Usulü
Madde 19-(1)
Birlik gelirlerinin tahsilâtında, mevcut mevzuat ve
“Sulama Birlikleri Bütçe Rehberi”, “Sulama
Birlikleri Muhasebe Rehberi” ve ekindeki
“Muhasebe Formları” esas alınarak Birlik
Başkanlığınca belirlenen yöntem ve süreler
doğrultusunda, birlik tarafından tasdik edilmiş
formlar ve makbuzlar kullanılır.
(2) Birliğe ödemelerini
belirlenen süre içinde yapmayan su kullanıcıları
hakkında alacak takibi, genel hükümlere göre
yapılır.
(3) Birlik Başkanı
birliğin gelirleriyle ilgili işlemleri zamanında ve
tam olarak yapmaktan ayrıca gerekli tedbirleri
almaktan sorumludur. Denetimler neticesinde, kasıt,
kusur veya ihmalden dolayı Birlik alacaklarının
tahsili için gerekli işlemleri zamanında ve tam
olarak yapmadığı, tespit edilen Birlik Başkanı,
kendi döneminde oluşan zarardan şahsen sorumlu
tutulur.
(4) Birlik Başkanı,
devlet tarafından yapılacak destekleme ödemesi
almaya hak kazanan ve vadesi geldiği halde ödenmeyen
su kullanım hizmet bedeli borcu bulunan çiftçilerin
borcunun, destekleme ödemesinden kesilerek mahsup
edilmesine dair iş ve işlemleri, DSİ Genel
Müdürlüğünce belirlenecek usul ve esaslara göre
gerçekleştirir.
Birliğin Giderleri
Madde 20-(1)
Birliğin giderleri şunlardır:
a) Birlik
hizmetlerinin yürütülmesi için yapılacak giderler,
b) Birlik
personeline ödenen aylık, ücret ve harcırah ücretler
ile Birlik Başkanına ödenen huzur hakkı ve
yolluklar,
c) Hizmete
ilişkin eğitim harcamaları ile diğer giderler,
ç) Ortak
tesislere yapılan yıllık işletme ve bakım
masraflarından birlik payına düşen ödemeler,
d) Gelirlerin
takip ve tahsili için yapılacak giderler
e)
Birliğin hizmet binalarının ve tesislerinin, araç,
iş makinası ve ekipmanları ile diğer gereçlerinin
temini, yapımı, bakımı ve onarımı için yapılan
giderler,
f) Faiz,
borçlanmaya ilişkin diğer ücretler ile sigorta
giderleri,
g) Dava
takip ve icra giderleri,
ğ)Avukatlık ve
danışmanlık ücretleri,
h)İlam
ve sözleşmelere dayanan harcamalar ve borçlar,
ı) Yatırım ve
proje giderleri,
i) Kamu
ve özel sektör kuruluşlarıyla yapılan ortak
hizmetler ve diğer proje giderleri,
j)
Temsil, tören ve ağırlama giderleri,
k) Diğer
giderler.
(2) Birlik
Başkanına, birlik bütçesinden, birlik hizmetlerinin
yürütülmesi için yapılacak giderler kapsamında,
başkanlığını yürüttüğü birliğin bulunduğu ilde
ikamet etmek koşuluyla, aylık olarak, Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğünün merkezinin bulunduğu il ve
ilçe için kaloriferli, elektrik, su ve doğalgaz
sayaçları ayrılmış, merkezi ısıtmayla ısınan ve
yakıtı Kurum tarafından tedarik edilen 120m2
lik kamu konutlarına alınan lojman kira bedeli kadar
konut kira desteği ödenir.Birlik Başkanının
halihazırda kamu konutlarından yararlanıyor olması
durumunda da kira desteği aynı şekilde ödenir.
Birden fazla birliğe başkan olarak görevlendirilen
birlik başkanının bu birliklerden birinin bulunduğu
ilde ikamet etmesi koşulu aranır ve her birlik konut
kira desteğini, görev alanı oranında öder.
(3) Birlik
başkanına birlik görev alanının bulunduğu il
sınırları dışında ikamet etmesi durumunda konut kira
desteği ödenmez. Ancak, birlik bütçesinden, birlik
görev alanına gittiği gün kadar harcırah ödenir.
Birlik başkanının bu şekilde alacağı aylık harcırah
tutarının toplamı, ikinci fıkrada belirtilen aylık
konut kira desteği tutarını geçemez.
(4) Birlik, kişi veya
kurum/kuruluşlara bağış yapamaz.
Birlik Bütçesi
Madde 21-
(1) Bütçe, birliğin çalışma programına uygun
olarak, mali yıl ve izleyen iki yıl içindeki
gelir ve gider tahminlerini gösterir. Mali yıl
takvim yılıdır.
(2) Gelirlerin
toplanmasına ve harcamaların yapılmasına bütçe ile
izin verilir. Bütçe dışı harcama yapılamaz.
(3) Birlik,
devraldığı tesislerin işletme, bakım, onarım ve
yönetimi için su kullanıcılarına tahakkuk ve tahsil
ettiği ücretlerle, yine bu maksatla her ne ad
altında olursa olsun toplanan su kullanım hizmet
bedeli, ceza, bağış ve diğer gelirlerin tamamını,
işletme, bakım, onarım ve yönetim sorumluluğu
devralınan tesis için sarf eder.
(4) Birlik, devraldığı
tesislerin işletme, bakım, onarım ve yönetimi ile
ilgili çalışmalarında kâr gayesi güdemez.
Bütçenin Hazırlanması
Madde 22-
(1) Bütçelerde gelir gider denkliğinin
sağlanması esastır.
(2) Birlik bütçesi
“Sulama Birlikleri Bütçesi Rehberi’ndeki ekonomik
sınıflandırmalar ve bu sınıflandırma altında yapılan
açıklamalar esas alınarak Birlik Başkanı tarafından
hazırlanır.
(3) Bütçe, birliklerin
plan ve programlarının gerekleri ile fayda ve
maliyet unsurları göz önünde tutularak verimlilik,
tutumluluk ilkelerine uygun olarak hazırlanır ve
uygulanır.
(4) Birlikler bütçe ve
muhasebe kayıtlarını Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve
bilgi sistemi programındaki ilgili modüllerde
talimat, yönerge ve rehberlere uygun olarak tutmak
ve tüm iş ve işlemleri bu program üzerinden yapmakla
yükümlüdür.
(5) Birlik Başkanının,
Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün onayına sunacağı
bütçe tasarısında “Devir Sözleşmesi”, “Sulama
Tesisleri İşletme Talimatı” ve “Bakım-Onarım
Yönergesi”nin ilgili hükümleri gereğince Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğü ve Birlik temsilcilerinden
oluşan muayene heyeti tarafından hazırlanan muayene
raporunda belirtilen bakım-onarım çalışmalarının
zamanında ve tam olarak yapılmasını sağlayacak
yeterlilikte ödenek bulunması zorunludur.
(6) Bütçede, tahsil
edilecek katılım payları, su kullanım hizmet
bedelleri ve para cezalarının cazibeli sulama
tesislerini devralan birliklerde en az % 30’u,
terfili sulama tesislerini devralan birliklerde en
az % 15’i, devralınan sulama tesisinin bir bölümünün
cazibeli, bir bölümünün terfili olması durumunda ise
cazibeli ve terfili alan göz önüne alınarak % 15 ile
30’u arasında yatırım geri ödemeleri ile bakım ve
onarım payı olarak ayrılır. Ayrılan pay hiçbir
şekilde maksadı dışında kullanılamaz. Yılı içinde
kullanılmayan bu pay aynı amaçla kullanılmak üzere
bir sonraki yıla devredilir.
(7) Tamamen ya da kısmen
terfili sulama tesislerini devralan birliklerde,
yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım payı
dışında kalmak ve bir önceki yıl sulamada kullanılan
toplam enerji bedelinden aşağı olmamak kaydıyla,
bütçede uygulama yılı içinde kullanılacak enerji
bedelinin ödenmesini sağlayacak ödenek tefrik
edilir.
(8) Bütçede öngörülen
birliğin toplam personel giderleri, gerçekleşen en
son yıl bütçe gelirlerinin her takvim yılı başından
geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961 tarihli ve
213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci
maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen
yeniden değerleme oranı ile çarpımı sonucu bulunan
miktarın % 30'unu aşamaz. Bu oran ihtiyaç olması
halinde birliğin talebi üzerine Bakan onayı ile %
40’a kadar artırılabilir. Yıl içerisinde aylık ve
ücretlerde beklenmedik bir artışın meydana gelmesi
sonucu personel giderlerinin söz konusu oranları
aşması durumunda; cari yıl ve izleyen yıllarda
personel giderleri bu oranların altına ininceye
kadar yeni personel alımı yapılamaz. Yeni personel
alımı sebebiyle bu oranın aşılması halinde oluşan
kamu zararı, zararın oluştuğu tarihten itibaren
hesaplanarak kanuni faiziyle birlikte başkandan
tahsil edilir.
(9) Birlikçe yapılan
borçlanma tutarı ve borç anapara ödemeleri, bütçe
gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin
ilgili hesaplarda izlenir. Ancak borçlanma
giderleri, faiz ödemeleri ve faiz gelirleri bütçe
gelir ve gider hesaplarında izlenir.
(10) Birliğin borç stok
tutarı, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü ve/veya
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün izni alınmak
suretiyle yapılan büyük çaplı yenileme işleri
borçlanmaları hariç, en son kesinleşmiş bütçe
gelirleri toplamını aşamaz. Birlik borçları
yapılandırılmış ise yılı borcu, en son kesinleşmiş
bütçe gelirleri toplamını aşamaz.
(11) Bir mali yıl içinde
tahakkuk eden gelirler ve tahsilat o yıl bütçesinin
gelirlerini oluşturur. Ancak tahakkuk ettiği halde
yılı içinde tahsil olunmayan miktarlar tahsil
edildiği yıl bütçesine gelir yazılır.
Bütçenin Kabulü,
Onaylanması Ve Yürürlüğe Girmesi
Madde 23-(1)
Birlik Başkanı, hazırladığı bütçe tasarısını,
Birliğin uygulayacağı yıllık su kullanım hizmet
bedeli cetveliyle birlikte her yıl en geç Aralık
ayının ilk iş günü Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün
onayına sunar.
(2) Bütçeye, son üç yılın gerçekleşen
ayrıntılı harcama programları, finansman programları
ve kesin hesabı eklenir.
(3) Devlet Su İşleri Bölge Müdürü bütçeyi on
beş gün içinde onaylayarak ya da bütçede uygun
görmediği unsurları belirterek, yeniden düzenlenmesi
istemiyle Birlik Başkanına gönderir.
(4) Birlik Başkanı, bütçe tasarısının iade
edildiği günden itibaren yedi gün içinde Devlet Su
İşleri Bölge Müdürü tarafından belirtilen hususlar
doğrultusunda bütçede gerekli düzenlemeleri yapar ve
onaylanmak üzere tekrar Devlet Su İşleri Bölge
Müdürüne sunar.
(5) Gerekli düzenlemeler yapılarak kendisine
ikinci defa gelen bütçeyi Devlet Su İşleri Bölge
Müdürü üç gün içinde onaylar ya da gerekçesiyle
birlikte onaylanmayan bütçeyi Birlik Başkanına iade
eder.
(6) Bütçenin ikinci defa Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü'nce onaylanmaması durumunda 26'ncı
madde hükümleri uygulanır.
(7) Onaylanmayan bütçe yürürlüğe girip
uygulanamaz. Onaylanmadığı halde bütçe uygulaması
yapan harcama yetkilisi şahsen sorumlu olur.
(8) Bütçe, Devlet Su İşleri Bölge
Müdürünün onayı ile malî yılbaşından itibaren
yürürlüğe girer.
(9) Bütçe hazırlık ve kabul takvimine
uyulmaması ve Devlet Su İşleri Bölge Müdürü
tarafından birlik bütçesinin onaylanmaması halinde,
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü söz konusu birliğin
denetiminin yapılmasını talep edebilir.
Harcama Yetkilisi
Madde 24-
Birlik bütçesinin harcama yetkilisi Birlik
Başkanıdır. Birlik Başkanı bu yetkisini herhangi bir
sebeple görevinin başında bulunmadığı durumlarda
başkan vekiline devredebilir. Ancak Birlik
Başkanının, birlik bütçesinin tahsilat ve ödeme
amirliğini yapma yetkisini devretmesi yasal
sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Kesin Hesap
Madde 25-(1)
Sulama birliğinin bütçe ve muhasebe kayıt ve
işlemleri Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nce
hazırlanan “Sulama Birlikleri Muhasebe Rehberi” ne
göre yürütülür. Birlik Başkanlığı bu kayıt ve
işlemleri aynı zamanda Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve
bilgi sistemlerinde talimat, yönerge ve rehberlere
uygun olarak tutmak ve tüm iş ve işlemleri bu
program üzerinden de yapmakla yükümlüdür.
(2) Birliğin her yıl
bütçesinin kesin hesabı, Birlik Başkanı tarafından
hesap döneminin bitiminden sonra Şubat ayının ilk
haftası içinde Devlet Su İşleri Bölge Müdürüne
sunulur.
(3) Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü kesin hesabın iletildiği tarihi
müteakip 10 gün içerisinde karara bağlanmak üzere
varsa düzeltilmesi gereken hususları gerekçeleriyle
birlikte Birlik Başkanına iletir. Birlik Başkanı
gerekli düzeltmeleri yaparak kesin hesabı karara
bağlar. Karara bağlanan kesin hesabın bir sureti
Birlik Başkanlığı tarafından Devlet Su İşleri Bölge
Müdürüne yazılı olarak gönderilir.
(4) Kesin hesabın karara
bağlanması esnasında konusu suç teşkil eden hususlar
var ise Birlik Başkanı ve/veya Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğünce yetkili mercilere iletilir.
Geçmiş Yıl Bütçesinin
Devamı
Madde 26-
Devlet Su İşleri Bölge Müdürü tarafından
onaylanmaması ve/veya mücbir sebeple yeni yıl
bütçesi kesinleşmemiş ise yeni bütçenin
kesinleşmesine kadar, geçen yıl bütçesi uygulanır.
Bütçenin kabulüne kadar yapılan işlemler yeni yıl
bütçesine göre yapılmış sayılır.
Gelecek Yıllara Yaygın
Hizmet Yüklenmeleri
Madde 27-
Birlik Başkanı tarafından, devralınan sulama
tesislerinin işletme, bakım ve onarımıyla ilgili
işler, Bölge Müdürünün onayıyla yıllara sari olarak
ihale yoluyla üçüncü şahıslara yaptırılabilir.
Ancak, Sözleşme Süresi Birlik Başkanının görev
süresini geçemez.
Birliğin Tutacağı
Defter Ve Kayıtlar
Madde 28-(1)
Birlik tarafından tutulacak defter ve kayıtlar ile
kullanılacak form ve makbuzlar için, mevcut mevzuat
hükümleri ile birlikte “Sulama Birlikleri
Bütçe Rehberi”, “Sulama Birlikleri Muhasebe Rehberi”
ve ekleri esas alınır.
(2) Birlik Başkanlığı
tarafından ;
a) Birlik
Başkanlığı Karar Defteri
b) Gelen ve
Giden Evrak Kayıt Defterleri
c) Su
Kullanıcısı ve Birlik Üye Kayıt Defteri
ç) Defteri
Kebir
d) Yevmiye
Defteri
e) Kasa Defteri
f) Demirbaş
Defteri
g) Sulama
işletmeciliği ile ilgili olarak devreden kuruluşun
bildireceği kayıt ve defterlerinin tutulması
gerekmektedir.
(3) Birlik, devraldığı
işletme, bakım ve onarım sorumluluğunu yerine
getirmek için düzenleyeceği ve/veya kullanacağı tüm
belge, cetvel, kayıt ve benzeri dokümanları
yukarıdaki defterlerle birlikte Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek
ve bilgi sistemlerinde Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve rehberlerine uygun
olarak düzenlemek, tutmak ve tüm iş ve işlemleri bu
program üzerinden yapmakla yükümlüdür.
(4) Defterler yıl
bitiminde son sayfası tasdiklenerek kapatılır.
Birliğin Denetimi
Madde 29–(1)
Birliklerin denetimi Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü veya Bakanlık tarafından yapılır.
(a) Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü veya Bakanlık tarafından
yapılan denetim, Bakan Olur’u ile yürürlüğe giren
“Sulama Birlikleri Denetim Yönergesi”ndeki usul ve
esaslara göre, yönergede hüküm bulunmayan hallerde
ise “Sulama Birlikleri Denetim Rehberi” ve Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü İşletme ve Bakım Dairesi
tarafından yayımlanmış düzenlemelere göre yapılır.
(b) Birlik
Başkanlığı, denetleme faaliyetlerinin yürütülmesi
sırasında, denetim ekibi başkanı ve/veya denetleyen
tarafından talep edilen her türlü bilgi, belge ve
denetimin gerektirdiği diğer kaynakları, doğrudan
denetleyenin incelemesine sunmak, denetimin sağlıklı
yapılmasını sağlayacak tedbirleri almak ve her türlü
yardım ve kolaylığı göstermekle sorumludur.
(c) Yapılacak
denetim ile Birliğin faaliyetlerinin ilgili mevzuat
ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından
belirlenen işletme ve bakım esaslarına uygunluğu ve
etkinliği izlenir, değerlendirilir, aksayan hususlar
ve alınması gereken tedbirler tespit edilerek
uygulanacak eylem planları ve yaptırımlar
belirlenir.
(ç) Birlik
Başkanı, denetim neticelerine göre yapılması gereken
iyileştirme ve geliştirme çalışmalarına yönelik
olarak, denetleme raporunda öngörülen takvimleri ve
tavsiyeleri de dikkate alarak, denetim raporunun
Birliğe resmi olarak intikalinden en fazla 15 gün
içerisinde, yıllık olarak bir eylem planı hazırlamak
ve Bölge Müdürünün onayına sunmakla yükümlüdür.
Devlet Su
İşleri Bölge Müdürü 3 gün içerisinde eylem planını
onaylayabileceği gibi, yapılması gereken ilave
eylemleri de ekleyerek Birlik Başkanına iade
edebilir. Birlik Başkanı değişiklikleri düzenleyerek
en fazla 3 gün içinde eylem planını Devlet Su İşleri
Bölge Müdürünün onayına tekrar sunar. Devlet Su
İşleri Bölge Müdürünün onayını müteakip Birliğin
“Denetim Neticelerine göre İyileştirme ve Geliştirme
Eylem Planı” yürürlüğe girer. Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü eylem planı süreci içindeki uygulamaları
sürekli kontrol altında tutarak, izler ve
değerlendirir. Birlik Başkanı yapılan denetimi
izleyen yılın ekim ayı sonuna kadar Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğüne eylem planında yer alan tedbirlere
ilişkin gerçekleşme bilgilerini ve belgelerini
gerekçeli olarak bildirmek zorundadır.
(d) Birlik
Başkanı denetleme öncesinde, esnasında ve
sonrasındaki süreçte Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve
bilgi sisteminde, talimat, yönerge ve rehberlere
uygun olarak gerekli verileri, bilgi ve belgeleri
düzenlemek ve kayıtları yapmakla yükümlüdür.
(2) Birlikler mali yönden
ayrıca yılda bir defa Maliye Bakanlığının denetimine
tabidir. Bu denetimler sonucunda düzenlenecek
raporların bir örneği, gerekli işlemlerin yapılması
için Bakanlığa gönderilir.
(a) Yapılan
denetim sonucunda birliğin zarara uğratıldığının
tespit edilmesi halinde 5018 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 71'inci maddesi
hükümleri uygulanır.
(b) 7139 Sayılı
Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl
içinde birlikler önceki dönemlerde yürütülen
faaliyetlere ilişkin olarak mali yönden Maliye
Bakanlığının denetimine tabi tutulur ve bu denetim
sonucunda düzenlenecek raporların bir örneği
Bakanlığa gönderilir. Birliğin zarara uğratıldığının
tespit edilmesi halinde feshedilmiş organlarda görev
alanlardan sorumluluğu bulunanlar hakkında
Bakanlıkça gerekli işlem tesis edilir.
(3) Birlikler, Sayıştay
tarafından doğrudan denetlenebilir.
(4) Birliğin devraldığı
sulama tesisi ve bütünleyici parçaları Devlet malı
olup, bunlara zarar verenler hakkında 5237 sayılı
Türk Ceza Kanununun kamu malına zarar verme ile
ilgili ceza hükümleri tatbik olunur.
Birlik Hizmetlerinden
Faydalanma
Madde 30-(1)
Birlik hizmetlerinden faydalanmak isteyen görev
alanı içindeki su kullanıcılarının Sulama Tesisinden
Faydalanma Sözleşmesini imzalamaları ve birliğe üye
olmaları zorunludur.
(2) Birlik görev alanı
dışındaki (şebeke dışı) su kullanıcıları ise bu
statünün 6'ncı maddesindeki şartların sağlanması
durumunda yıllık su kullanım sözleşmesi imzalayarak
birlik hizmetlerinden faydalanabilirler. Bu
durumdaki su kullanıcıları birlik üyesi olmasalar
dahi, sulama işletme faaliyetlerine ilişkin olarak
birlik başkanlığı tarafından alınan kararlara diğer
birlik üyeleri gibi uymaya ve yükümlülüklerini
zamanında yerine getirmek zorundadır.
(3) Birlik görev
alanı dışında kalan su kullanıcılarından,
suladıkları her dekar arazi başına su kullanım
hizmet bedelinin iki katı ücret alınır.
Rehberlerin
Düzenlenmesi
Madde 31-(1)
Bakanlık, ihtiyaç duyulması halinde ana statüdeki
konulara ilişkin uygulamaları çıkaracağı rehberlerle
düzenleyebilir.
Ceza Uygulaması
Madde 32-(1)
Başkan tarafından;
a) Hazırlanan
su dağıtım planında belirtilen zaman veya süre
dışında sulama yapan birlik üyelerine suladığı her
dekar arazi başına su kullanım hizmet bedelinin iki
katına kadar; tekrarı halinde her defasında ayrı
ayrı olmak üzere dört katına kadar,
b) Sulama
beyannamesi vermeden ya da eksik beyanname ile
sulama yapan birlik üyelerine, suladığı her dekar
arazi başına su kullanım hizmet bedelinin iki katına
kadar,
c) Birlik görev
alanı dışında kalan su kullanıcılarına, izinsiz
olarak suladıkları her dekar arazi başına su
kullanım hizmet bedelinin iki katına kadar,
idari para cezası
verilir.
(2) Bu Kanuna göre
verilen idari para cezaları tebliğinden itibaren bir
ay içerisinde birliğe ödenir.
Ana Statü Değişikliği
Madde 33-Birlik
ana statü değişikliği, ihtiyaç duyulması halinde
Birlik Başkanının teklifi üzerine Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü’nün uygun görüşü ile Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü'ne teklifi, teklifin Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğünce değerlendirilmesi ve uygun
görüşle Bakanlığa iletilmesini müteakip, Bakan’ın
Onay’ı ile gerçekleşir.
Birliğin Tüzel
Kişiliğinin Sona Ermesi ve Tasfiyesi
Madde 34-
(1) Birliğin amacına ulaşamayacağının tespit
edilmesi durumunda, birlik, Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğünün teklifi üzerine Bakan onayı ile
feshedilir.
(2) Birliğin tasfiyesi
Devlet Su İşleri Bölge Müdürü Olur’u ile sulama
işletmeciliği alanında en az lisans düzeyinde eğitim
almış ve/veya sulama işletmeciliği alanında çalışmış
ve en az lisans düzeyinde eğitim almış 1 kişi, mali
konularda en az lisans düzeyinde eğitim almış 1 kişi
ve 1 başkan olmak üzere toplam 3 kişiden teşkil
edilecek komisyon marifetiyle Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü tarafından yürütülür ve en geç 1 yıl
içinde sonuçlandırılır.
(3) 7139 Sayılı Kanun’un
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla tasfiye işlemleri
sonuçlandırılamamış birliklerin tasfiyesi de Devlet
Su İşleri Bölge Müdürü Olur’u ile sulama
işletmeciliği alanında en az lisans düzeyinde eğitim
almış ve/veya sulama işletmeciliği alanında çalışmış
ve en az lisans düzeyinde eğitim almış 1 kişi, mali
konularda en az lisans düzeyinde eğitim almış 1 kişi
ve 1 başkan olmak üzere toplam 3 kişiden teşkil
edilecek komisyon marifetiyle Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü tarafından yürütülür ve en geç 1 yıl
içinde sonuçlandırılır.
(4) Tasfiye Komisyonu,
birliğin alacak ve borçlarını tespit eder,
alacaklarını tahsil ederek borçlarını öder.
(5) Sulama tesisini
devreden kuruluş olarak Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü ve Teşkilatının birliğin borçları hakkında
sorumluluğu yoktur.
(6) Tasfiye sürecinde,
çalışanların ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü ve
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün alacakları
öncelikli olarak ödenir. Bu iki alacağın
ödenmesinden sonra kalan kısım genel hükümlere göre
sıralanarak ödenir.
(7) Tasfiye işlemleri
tamamlandığında birliğin kalan her türlü ayni ve
nakdi varlığı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün
tasarrufunda olup, tesisin işletme ve bakım
faaliyetlerinin yeniden devredileceği su kullanıcı
teşkilata aktarılır veya işletme ve bakım
faaliyetleri için doğrudan Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nce kullanılır.
(8) Tasfiye komisyonunun
tasfiye sonucunda birliğin mal varlığı ve
alacaklarının borçlarını karşılamadığını tespit
etmesi durumunda, 7139 Sayılı Kanun yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla fesih tarihine kadar görev
yapan ve gerekli işlemleri zamanında ve tam olarak
yapmayan başkanlar ve yönetim kurulu üyeleri kendi
dönemlerinde oluşan zarardan cezai ve mali olarak
şahsen sorumlu tutulurlar. 7139 Sayılı “6172 Sayılı
Kanunda değişiklik yapan Kanun yürürlüğe girmesinden
sonraki başkanlar, tasfiye öncesindeki kendi
dönemlerinde oluşan zarardan cezai ve mali olarak
şahsen sorumlu tutulurlar. Sorumlu yönetim kurulları
ve başkanlar ve en son başkan, tasfiye komisyonunun
bu zararı bildirimini müteakip 1 ay içerisinde
gerekli ödemeleri yapar. İlgili taraflar
tasfiye komisyonunca bildirimde bulunulan zarara
karşı itirazlarını bildirimi müteakip 10 gün
içerisinde yapmak zorundadır. Tasfiye komisyonu söz
konusu itirazı 20 gün içinde değerlendirerek karara
bağlar ve sonuçlandırır. Son kararın verilmesi ve
itiraz sahibine tebliğini müteakip 10 gün içinde
gerekli ödemelerin yapılmadığı durumda tasfiye
komisyonunca genel hükümlere göre işlem tesis edilir.
(9) Birliğin feshedilmesi
hallerinde, hizmetlerin aksamaması için, sulama
faaliyetlerini Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü
kendi imkanları ile yapar veya yıllara sari olarak
hizmet alımı yoluyla yaptırabilir.
(10) Tüzel kişiliği sona
erdirilen sulama birlikleri tarafından işletilen
sulama tesisleri hakkında 18/12/1953 tarihli ve 6200
sayılı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.”
(11) Yapılan denetimler
sonucunda maksadına ulaşamayacağı tespit edilen
sulama birlikleri; sulama tesislerinden beklenen
faydanın ve sürdürülebilir işletme yönetiminin
sağlanabilmesi maksadıyla ve Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün gerekli görmesi halinde Bakan onayıyla
bu birliklerden birinin tüzel kişiliği altında
birleştirilebilir. Birleşmeye dahil edilen sulama
birliklerinden feshedilen birlik veya birliklerin
tüzel kişiliği, Bakan onayı tarihi itibariyle
kendiliğinden sona erer. Birleşmenin onay tarihinden
itibaren bir ay içerisinde, bünyesinde birleştirme
işlemi yapılan birliğin ana statüsünde bu birlik
tarafından gerekli değişiklikler yapılarak Bakanlığa
sunulur. Birleştirme öncesi birliğe üye olan su
kullanıcılarının birlik üyelikleri, birleşmeden
sonra da devam eder. Birliklerde görev yapanların,
birleştirme öncesine ait mali ve cezai
sorumlulukları devam eder. Fesih işlemleri
sonucu tüzel kişiliği sona eren birliklerin
personeli, taşınır-taşınmaz mal varlığı, hakları,
borç ve alacakları bünyesinde birleştirme işlemi
gerçekleştirilen birliğe geçer.
Yürürlük
Madde 35-
Bu Ana Statü hükümleri Tarım ve Orman Bakanlığı’nın
onayından sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 36-
Bu Ana Statü hükümleri Birlik Başkanı
tarafından yürütülür.